Wikia

Dodendansers-banner
Dodendansers
Dodendansers logo
Algemeen
Maker Mvs109, co-auteur Hulstlicht
Genre Drama
Fandom Warrior Cats
Leeftijd 12+

Wij zijn de bergen. Onverzetbaar, onvergefelijk en strevend naar ons hoogste doel. Wij zijn ijs. Verraderlijk, gesterkt door vrieskou, massieve kracht van vloeibaar leven. Wij zijn richelzoekers, pasontdekkers, ravijnenspringers, stormvoorspellers, sneeuwslapers, zielenkijkers, ademijlers, hoogteklimmers, dieptevallers, toendrarenners, grottenlopers en levenssaters.

Wij zijn de Dodendansers.

Pas op geelLeeswaarschuwingPas op geelEdit

Dit is een heftig verhaal bedoeld voor de wat oudere lezers. Onderwerpen in dit verhaal zijn:

  • (Kinder)moord
  • Harem
  • Dood
  • Oorlog en (zinloos) bloedvergieten
  • Geweld
  • Kannibalisme

In tegenstelling tot de originele Warrior Cats serie, neemt Dodendansers een meer natuurgetrouwe inval op het leven van katten.

Hieronder vallen onder andere de feiten dat poezen zich vaak laten dekken door meerdere katers (het hebben van meerdere partners tegelijkertijd) en dat katers de jongen doden en soms zelfs eten die niet van hun bloed zijn. Tot hoever dit zal worden doorgevoerd is nog de vraag, maar tegen die tijd pas ik de waarschuwing wel aan.

Met zinloos bloedvergieten bedoel ik trouwens dat er met een oorlog vele slachtoffers vallen. Ook onschuldige levens zijn hiervan soms de dupe. Ik ga niet bijvoorbeeld Groenewind afmaken, omdat ik hem als personage niet langer meer kan gebruiken of omdat ik vind dat er even wat spanning in het verhaal moet.

Mededelingen van de schrijfsterEdit

De eerste drie hoofdstukken zijn geplaatst!

Hoofdstuk 2 herschreven. Vond dat het verhaal te traag begon. Ik blijf aan het herschrijven.

SamenvattingEdit

Overleven in het hooggebergte de Neveljager is nooit gemakkelijk geweest en vele binnen de Stam der Bergsterren beginnen zich na een paar zware winters af te vragen wat hen in hemelsnaam bezield om slechts in het gebied boven de sneeuwgrens te blijven jagen.

Waarom gaan ze niet naar de dalen toe net zoals hun prooi doet? Waarom blijven ze hier vernikkelen in de wereld vol ijs en sneeuw? Omdat ze dat zo afgesproken hebben? Dit was een zaak van leven en dood! Niet van politiek gekonkel.

Een van de stamkatten, Bessenduister, maakt handig gebruik van de ontevredenheid door de huidige alfapoes af te zetten en zelf deze positie in te nemen.

Aanvankelijk weet hij de situatie voor de Stam te verbeteren door prooi te halen uit de (door katten) ongeclaimdegebieden onder de sneeuwgrens, maar aan het welzijn dat hij de stam brengt, zit een prijs gekoppeld en het wordt de poes IJsziel die de prijs moet gaan betalen.

Wanneer Bessenduister echter ook gaat verlangen naar het territorium van de dalclans- en stammen en daarmee verbonden van meer dan honderd manen schendt, besluit IJsziel dat er iets moet gebeuren voordat de hele balans van de Neveljager in elkaar stort. Het dal moet gewaarschuwd worden.

HoofdstukkenEdit

Cover Afbeelding Cover Afbeelding
Neveljager vanaf Wonderwouden
Ode aan het leven (1)
Valkenvluchtroute
Hoofdstuk 11: NVT aub
Naar de Grote Bijeenkomst
Beer (2) 12
Valkenvluchtroute
Gids gezocht (3) 13
4 14
5 15
6 16
7 17
8 18
9 19
10 20

PersonagesEdit

In de tabel hieronder staan de belangrijkste personages uit Dodendansers. Een compleet overzicht van alle personages is te vinden op Dodendansers: Personagelijst

Afbeelding en bloem Personage
Noorse boskat,1

IJswind (of Freya)

Dochter van Sterrennacht en Groenewind en daardoor dus een halve poeziepoes.

Ze heeft een temperamentvol karakter, zegt waar het op staat, maar zal de laatste zijn om te gaan klagen. In haar ogen is niets mooiers dan haar leven in de Neveljager.

Noorse boskat, 10
Edelweiss

Edelweiss

Dodendanser van de Gevallen Sterrennacht (of Sterrennacht)

Moeder van IJswind en Fluweelkaart en partner van meerdere katers tegelijkertijd alhoewel Groenewind haar favoriet is. Ze is tevens een hemelkijker binnen de Zonnezoekerstak.

Het is duidelijk waar IJswinds temperament vandaan komt, maar Sterrennacht heeft geleerd hoe ze temperament om kan zetten in manipulatie.

Na de dood van vele van haar jongen, is ze zelfs nadat haar kinderen volleerd zijn, een tikkeltje (over)beschermend naar hen toegeweest wat haar reputatie niet al te best deed, omdat ze jongen voor de Stam zou plaatsen.

Sterrennacht is een van de beste hemelkijkers binnen de stam. Met haar raszuivere intuïtie zit ze er bijna nooit naast. Ze voltooide haar Naamproef met de titel "Dodendanser" en een vacht vol edelweiss (bergsterren).

Noorse boskat, 3
Meidoorn

Meidoorn

Grot van Groenewind (of Groenewind, Odin)

Een van de partners van Sterrennacht en vader van IJswind.

Groenewind is een kat die gemakkelijk tussen de werelden wisselt. Het ene moment is hij de brave poeziepoes Odin, het volgende moment bouwt hij schuilplaatsen voor de katten van de stam.

Alhoewel hij niet door alle stamkatten als een vol lid van de groep wordt aangezien, wordt er niet aan zijn loyaliteit getwijfeld. Een kat in de kou kan altijd op een warme schuilplaats bij hem rekenen.

Je moet alleen niet aan zijn familie komen.

LaPerm, 2

Zwarte nachtschade

Zwarte nachtschade

Rondtefeest van Eeuwig Duister (of Bessenduister)

Alfakater van de Stam der Bergsterren, vader van meerdere en ook partner van meerdere, omdat hij als alfa iedere poes mag nemen die hij wilt.

Bessenduister heeft zijn positie te danken aan zijn grote ambitities en een bijna angstaanjagende loyaliteit en vertrouwen in de stam.

Hij wil alleen maar het beste voor zijn katten, maar neemt met minder ook geen genoegen.Zij die niet het ideaal van de stam hoog kunnen houden, zijn de moeite niet waard.

Bessenduister heeft geen eigen tak binnen de stam, maar reist in plaats daarvan van tak naar tak.

Sneeuwkat, rood, 2

Zonnebloem

Zonnebloem

Zoeker van de Pittenzon (of Zonnezoeker)

Leider van de Zonnezoekertak. Heeft wel een paar kinderen rondlopen, maar op het moment geen vaste partner, alhoewel hij een oogje op Sterrennacht heeft.

Zonnezoeker is de zoon van de vorige alfakat Vossenroos en hij heeft haar leiderschapskwaliteiten overgenomen. Alhoewel hij de positie van alfa wel zag zitten, was hij zelf geen dodendanser.

Met zijn eeuwige optimisme besloot hij dan dat hij beter een goede leider kon worden, dan een slechte alfa.

Zonnezoeker heeft een vrolijke persoonlijkheid, een humeur dat niet te verpesten is en doorgaans niet erg veel haast. Hij vertrouwt zwaar op de kwaliteiten van de katten binnen zijn tak.

Ashera
Paardenbloem, 1

Paardenbloem

Vliegend over Pluizenbollen (of Pluiswind)

Renner van de Zonnezoekertak.

Deze kater mag graag rennen en het liefst in een beetje gevarieerd gebied. Hij is een van de katten die op regelmatige basis de clans in de dalen opzoekt om hun berichten uit de bergen te brengen.

Pluiswind is altijd met vanalles tegelijkertijd bezig. Als hij geen spannende verhalen aan de jongen aan het vertellen is, is hij wel bezig om zijn bundeltje kruiden op orde te brengen.

Hij heeft een verbazingwekkend grote kennis op het gebied van planten en hun toepassingen. Schijnbaar heeft hij dat geleerd van een medicijnkat uit het dal.

Heilige Birmaan, 2
Paardenbloem, 2

Paardenbloem

Dodendanser van Zonnemelk en Pluizenmaan (of Melkmaan)

Leider van de Melkmaantak. De pittige tante is de beste vriendin van Sterrennacht en is net geen alfa van de stam geworden.

Om onduidelijke redenen veracht ze Bessenduister tot het diepste van zijn ziel, maar ze weet wanneer ze als leider op moet treden en wanneer ze mag katten.

Melkmaan heeft de meest succesvolle tak op haar naam staan. Er zijn al twee dodendansers in groot gebracht en deze tak zou zo dapper zijn, dan ze wolven weten af te weren.

Ze voegt zich doorgaans samen met de Zonnezoekerstak als Bessenduister niet in de buurt is. De alfa weet ook wel beter dan deze poes in het harnas te jagen.

Melkmaan en Pluiswind hebben dezelfde plant mee teruggenomen van hun Naamproef.

Over het schrijvenEdit

Voor mensen die geïnteresseerd zijn: hier kan je meer vinden over het schrijfproces van Dodendansers.

MuziekEdit

TriviaEdit

  • Melkmaan was eerst een kater en commandant.
  • IJswind had oorspronkelijk een ander karakter en is door een tal van verschillende namen gegaan.
  • De antroposofie speelt een belangrijke rol in het verhaal.