Wikia

Deze pagina bevat een beknopte beschrijving van alle personages die voorkomen in de fanon Dodendansers. Er zullen ook linken komen naar afzonderlijke personagepagina's.

NamenEdit

De namen voor de Bergsterstamkatten werken net iets anders dan in de rest van de wereld van Warrior Cats. Ze veranderen slechts eenmaal van naam en dat is wanneer ze de Naamproef hebben voltooid. Voor deze tijd dragen ze hun "kindernaam" die doorgaans is gebasseerd op de weers- en windomstandigheden tijdens hun geboorte.

Na de Naamproef krijgen ze een naam die gebasseerd is op de plant die ze uit het dal mee hebben teruggebracht en aan de Nevelstam hebben geofferd. De eigenschappen van plant en kat hebben iets met elkaar gemeen waar dan weer hun naam op gebasseerd is, alhoewel het soms wat vergezocht lijkt.

Stam der BergsterrenEdit

Alfa'sEdit

Afbeelding en plant Personage
LaPerm, 2
Zwarte nachtschade

Zwarte nachtschade

Dodendanser die in Rondte Feest tot Eeuwig Duister (of Bessenduister)

De huidige alfakat van de Stam der Bergsterren, vader van meerdere en ook partner van meerdere, omdat hij als alfa iedere poes mag nemen die hij wilt.

Bessenduister heeft zijn positie te danken aan zijn grote ambitities en een bijna angstaanjagende loyaliteit en vertrouwen in de stam.

Hij wil alleen maar het beste voor zijn katten, maar neemt met minder ook geen genoegen.Zij die niet het ideaal van de stam hoog kunnen houden, zijn de moeite niet waard.

Bessenduister weet precies welke planten wel en niet giftig zijn en heeft zo al veel katten van zijn stam gered.

Sneeuwkat, rood, 5
Oranje roos

Roos

Dodendansers bevriend met Rozen en Vossen (of Vossenroos)

De alfakat voor Bessenduister en een van de geliefste alfa's in de hele geschiedenis van de stam. Zonnezoeker is haar zoon.

Vossenroos stond bekend om haar warme persoonlijkheid en haar vermogen iedereen overal doorheen te kunnen slepen. Daarnaast had ze het vermogen om overal schoonheid in te kunnen zien.

Vossenroos' leiderschap deed wonderen voor het welzijn van de stam en ze was de eerste die ook andere dieren verwelkomde. Dit werd later door Bessenduister weer teruggedraaid.

Haar grootste vertrouweling was een vos die ze had ontmoet tijdens haar Naamproef.

Irbis 2
Meconopsis

Blauwe papaver

Dodendanser Irbis van de Stam der Bergsterren (of Irbis)

Irbis was degene die katten in de Neveljager wist te verenigen in één stam om zo de invallende clan tegen te gaan.

Alhoewel ze niet lang alfa is geweest (ze verkoos een solitair bestaan boven dat van de stam), heeft ze een gigantische impact gemaakt op het gebied.

Tot op de dag van vandaag is ze echter nog wel betrokken bij de stam. Sprekend vanaf de Nevelstam geeft zij katten hun uiteindelijke naam.

Geur: Winter, mineraalrijk gesteente van de Neveljagertop en de zoete geur van hoogbloeiende bloemen.

ZonnezoekertakEdit

Afbeelding en plant Personage
Sneeuwkat, rood, 2
Zonnebloem

Zonnebloem

Zoeker van de Pittenzon (of Zonnezoeker)

Leider van de Zonnezoekertak. Heeft wel een paar kinderen rondlopen, maar op het moment geen vaste partner, alhoewel hij een oogje op Sterrennacht heeft.

Zonnezoeker is de zoon van de vorige alfakat Vossenroos en hij heeft haar leiderschapskwaliteiten overgenomen. Alhoewel hij de positie van alfa wel zag zitten, was hij zelf geen dodendanser.

Met zijn eeuwige optimisme besloot hij dan dat hij beter een goede leider kon worden, dan een slechte alfa.

Zonnezoeker heeft een vrolijke persoonlijkheid, een humeur dat niet te verpesten is en doorgaans niet erg veel haast. Hij vertrouwt zwaar op de kwaliteiten van de katten binnen zijn tak.

Noorse boskat, 10
Edelweiss

Edelweiss

Dodendanser van de Nacht Vol Gevallen Sterren (of Sterrennacht)

Moeder van meerdere jongen, waaronder IJswind en partner van meerdere katers tegelijkertijd alhoewel Groenewind haar favoriet is. Ze is tevens een hemelkijker binnen de Zonnezoekerstak.

Het is duidelijk waar IJswinds temperament vandaan komt, maar Sterrennacht heeft geleerd hoe ze temperament om kan zetten in manipulatie.

Na de dood van vele van haar jongen, is ze zelfs nadat haar kinderen volleerd zijn, een tikkeltje (over)beschermend naar hen toegeweest wat haar reputatie niet al te best deed, omdat ze jongen voor de Stam zou plaatsen.

Sterrennacht is een van de beste hemelkijkers binnen de stam. Met haar raszuivere intuïtie zit ze er bijna nooit naast. Ze voltooide haar Naamproef met de titel "Dodendanser" en een vacht vol edelweiss (bergsterren).

Noorse boskat,1

IJswind (of Freya)

Dochter van Sterrennacht en Groenewind en daardoor dus een halve poeziepoes.

Ze heeft een temperamentvol karakter, zegt waar het op staat, maar zal de laatste zijn om te gaan klagen. In haar ogen is niets mooiers dan haar leven in de Neveljager.

Ashera
Paardenbloem, 1

Paardenbloem

Vliegend over Pluizenbollen (of Pluiswind)

Renner van de Zonnezoekertak.

Deze kater mag graag rennen en het liefst in een beetje gevarieerd gebied. Hij is een van de katten die op regelmatige basis de clans in de dalen opzoekt om hun berichten uit de bergen te brengen.

Pluiswind is altijd met vanalles tegelijkertijd bezig. Als hij geen spannende verhalen aan de jongen aan het vertellen is, is hij wel bezig om zijn bundeltje kruiden op orde te brengen.

Hij heeft een verbazingwekkend grote kennis op het gebied van planten en hun toepassingen. Schijnbaar heeft hij dat geleerd van een medicijnkat uit het dal.

Klauwval

Klauwval

Zalzijn in de Zonnezoekertak.

Klauwval het jongste jong van Roderust, een jonger broertje van Allesheler en de beste vriend van IJswind en Zonnestilte.

Net na de geboorte van haar jongen werd Roderust aanggevallen door een arend. Wegvliegend met zijn prooi kreeg de arend in de lucht ruzie met een ibis, waardoor de arend per ongeluk de jongen in zijn klauwen liet vallen. Wonder boven wonder overleefde Klauwval dit.

Het jong is optimistisch ingesteld en probeert iedereen aan het lachen te maken.

Zonnestilte

Zonnestilte

Zalzijn in de Zonnezoekerstak

Dochter van Pluiswind. Beste vriendin van IJswind en Klauwval.

Zonnestilte is doorgaans een stille poes, maar wordt van tijd tot tijd meegevoerd door een aanstekelijke passie en enthousiasme.

Ze heeft een wat plagend karakter en een grote interesse in de dalen.

Roderust
Papaver

Papaver

Verwaaibaar rood met bollen vriendenrust (of Roderust)

Prooivanger binnen de Zonnezoekertak

Roderust is de moeder van vele, vele jongen waaronder ook de dodendanser Gele Allesheler en Klauwval. Ze is al aardig op leeftijd, is niet vies van een onschuldig roddeltje, maar zeer begaan met het welzijn van de katten om haar heen.

Ze heeft een zeer kalmerend auro om haar heen houden en staat bekend om haar eeuwige spinnen.

Pijnstiller
Valkruid

Valkruid

Geurende Vriend van de Kiezelgronden (of Pijnstiller)

Waker binnen de Zonnezoekertak.

Als het om vallen en opstaan gaat, is Pijnstiller een echte expert. Hij probeert de jongen van de Stam altijd te inspireren tot avontuur. Met zijn geweldige verhalen heeft hij al menig jong het hoofd op hol gebracht.

Pijnstiller is de beste vriend van Pluiswind. Hij zorgt er voor dat hij altijd een bosje valkruid bij zich heeft voor het geval dat.

MelkmaantakEdit

Afbeelding en plant Personage
Heilige Birmaan, 2
Paardenbloem, 2

Paardenbloem

Dodendanser van Zonnemelk en Pluizenmaan (of Melkmaan)

Leider van de Melkmaantak. De pittige tante is de beste vriendin van Sterrennacht en is net geen alfa van de stam geworden.

Om onduidelijke redenen veracht ze Bessenduister tot het diepste van zijn ziel, maar ze weet wanneer ze als leider op moet treden en wanneer ze mag katten.

Melkmaan heeft de meest succesvolle tak op haar naam staan. Er zijn al twee dodendansers in groot gebracht en deze tak zou zo dapper zijn, dan ze wolven weten af te weren.

Ze voegt zich doorgaans samen met de Zonnezoekerstak als Bessenduister niet in de buurt is. De alfa weet ook wel beter dan deze poes in het harnas te jagen.

Melkmaan en Pluiswind hebben dezelfde plant mee teruggenomen van hun Naamproef.

Fluwelen Kaartenmaker
IJslands mos

IJslands mos

Fluwelen Kaartenmaker (of Kaartenmaker)

Hemelkijker van de Melkmaantak, zoon van Sterrennacht en Zonnezoeker en oudere broer van IJswind.

Omdat Sterrennacht weinig succes had in het grootbrengen van kinderen, is Kaartenmaker redelijk beschermd opgevoed. Kaartenmaker heeft zijn moeder echt moeten bewijzen dat hij op eigen benen kan staan, maar toen hij dat voor elkaar kreeg, is hun relatie ook erg verbeterd.

Inmiddels staat hij bekend als de overenthousiaste hemelkijker.

Maine Coon, 1
Noorse boskat, zwart

Dodendanser Krachtige Nerf van Zilver (of Zilvernerf)

Prooivanger binnen de Melkmaantak.

Deze niet al te grote zwarte kater is een geboren jager.

Kat, 20

HoogworteltakEdit

Afbeelding Personage
Hoogwortel
Melisse 2

Melisse

Dodendanser Hoge Bloeier met Dichte Wortels (of Hoogwortel)

Leider van de Hoogworteltak

Hoogwortel is een sterke gedrongen kat die niet bijster veel geluk heeft in zijn leven. Hij is er aan gewend dat hij overal voor moet bikkelen. Deze kater heeft jarenlang alleen door de Neveljager gedwaald voor een kleine aanhang hem als leider wilde hebben. 

Tegenwoordig zwerft hij met een klein groepje katten, voornamelijk directe familie, door het gebied heen. Ze vermijden doorgaans grote takken. Hoogwortel kan het niet vinden met Melkmaan.

ImmertrouwtakEdit

Afbeelding Personage
Immertrouw
Klimop

Klimop

Dodendanser(of Immertrouw)

KoraalClanEdit

Afbeelding Personage
Noorse boskat, 16

Dalenwaker

Krijger in de KoraalClan.

Dalenwaker is de enige langharige kat in de KoraalClan.

Zeevlam

Zeevlam

Leider van de KoraalClan.

Weigerde om na haar bevordering tot leider "Zeester" genoemd te worden en hield daarom haar naam als commandant aan.

Houdt niet van gedoe en kan goed organiseren.

Noorse boskat, 11

Stillewateren

Medicijnkat van de KoraalClan

Zilverschuim

Visser van de KoraalClan

Schuimster

Oude leider van de KoraalClan

Heeft zijn taak overgedragen aan Zeevlam toen hij voelde dat hij zijn verantwoordelijkheden niet juist meer kon uitvoeren.

Is de vader van Zilverschuim.

SporenClanEdit

Afbeelding Personage

PoeziepoezenEdit

Afbeelding en bloem Personage
Noorse boskat, 3
Meidoorn

Meidoorn

Grot van Groenewind (of Groenewind, Odin)

Een van de partners van Sterrennacht en vader van IJswind.

Groenewind is een kat die gemakkelijk tussen de werelden wisselt. Het ene moment is hij de brave poeziepoes Odin, het volgende moment bouwt hij schuilplaatsen voor de katten van de stam.

Alhoewel hij niet door alle stamkatten als een vol lid van de groep wordt aangezien, wordt er niet aan zijn loyaliteit getwijfeld. Een kat in de kou kan altijd op een warme schuilplaats bij hem rekenen.

Je moet alleen niet aan zijn familie komen.

Kat, 4

Wolletje

Wolletje is een poeziepoes die bekend is met de Stam der Bergsterren. Ze prefereert echter haar warme tweebeenhuis boven de koude sneeuw buiten.

Ze doet er niet heel erg moeilijk over als er eens een kat in haar schuurtje logeert. Zolang ze haar maar verder met rust laten, is het prima.

RoofvogelsEdit

SteenarendenEdit

Afbeelding Personage
Grondkran

Grondkran (de Diplomaat)

Grondkran is een mannelijke steenarend die zijn nest nabij het Zomersneeuwplateau heeft. Hij is de diplomaat van de steenarenden en onderhoud de banden met de andere dieren.

Valkran

Valkran (de Wijze)

Alhoewel de roofvogels geen leider erkennen, is het onwijs om Valkran tegen de veren in te strijken. Zowel zijn kracht als intelligentie zijn ongekend en gevreesd onder de dieren, maar hij kent zijn plaats.

Vaniklauw

Vaniklauw (de Voedster)

Vaniklauw is een van de dominerende wijfjes in het gebied en wordt gevreesd door haar bloeddorst. Niet alleen zijn haar jachten altijd succesvol, maar jaagt ze ook op alles wat beweegt. 

LammergierenEdit

Afbeelding Personage
Taybloed

Taybloed (de Valsspeelster)

Dit aasetende wijfje weet als geen ander hoe ze haar tegenstanders om de tuin moet leiden om aan haar maaltijd te komen, maar daar waar sluwe plannen niet werken, schuwt ze niet om tot de aanval over te gaan.

Bij aanvang al overledenEdit

Voor het verhaal begonnen is, zijn er al een aantal dieren overleden naar wie toch nog gerefereerd wordt. Deze zijn hieronder te vinden.

Stam der BergsterrenEdit

Afbeelding Personage
Woekerwarmte
Melisse

Melisse

In Milde Warmte Woekerend (of Woekerwarmte)

Waker van de Zonnezoekertak.

Woekerwarmte is een kleine, stevige kat die graag overdag actief was. Hij hield wel van het zonnetje en had daarom vaak een groot deel van de dagwacht als dat nodig was.

Alhoewel ze in leeftijd toch wel een paar jaar verschilden, kon Woekerwarmte het goed vinden met Zonnezoeker en bleef de jonge kat altijd trouw bij dezelfde tak hangen.

Woekerwarmte stierf toen de tak werd aangevallen van een beer en hij samen met vier andere wakers het gevaar probeerde weg te jagen. In het einde waren zij succesvol, maar Woekerwarmte kon het niet navertellen.

Dichtwater
Melisse

Melisse

Woekerend Dicht Langs Water (of Dichtwater)

Waker van de Zonnezoekertak.

Een stevige gebouwde, niet al te grote, maar wel erg sterke kat. Dichtwater was een echte nomaad die om de zoveel tijd van tak wisselde, maar om het leven kwam toen hij als waker van de Zonnezoekertak de aanval van een beer moest afslaan samen met de andere wakers.

Dichtwater was serieus, vastberaden en een tikkeltje in zichzelf gekeerd. Het was algemeen bekend dat hij een oogje op Melkmaan had, maar de poes wist dat ze beter kon krijgen en sloeg zijn avances altijd af.