Wikia

Schrijfuitdagingen banner
Schrijfuitdaging

De schrijfuitdaging is geen wedstrijd. Je kan er, behalve de welbekende ‘eeuwige roem’, niets mee winnen. Nou ja, toch wel: de waardering van iedereen die je bijdrages leest. En niet te vergeten; een heleboel sterretjes!

Het beheer wil deze uitdagingen op de wiki plaatsen, maar er is nog veel te doen. Gebruikers kunnen al deelnemen aan de actieve uitdagingen en de uitdagingen onder constructie proberen, als zij dit willen. Nog een leuk idee? Laat het ons weten.

De ideeën die hieronder staan, zijn met veel overleg bedacht door de beheerders. Kopiëren van het concept van uitdagingen is niet toegestaan. Er zit nu al heel veel tijd in en het zou vervelend zijn als iemand (een van) de ideeën verplaatst naar een andere wiki.

Zo werkt hetEdit

Dit is de hoofdpagina. Hier staan linkjes die verwijzen naar de aparte pagina's van de uitdagingen. Die vindt je hieronder. Op zo'n pagina staat onder andere hoe je kan deelnemen en wat de regels zijn. Er zijn veel verschillende opdrachten die je kunt doen en het beheer probeert er steeds nieuwe te vinden voor je. Dus sommige opdrachten zijn kort, andere lang, lastig, beeldend creatief of gewoon leuk. De uitdagingen hebben een bepaald onderwerp, maar ze geven je wel genoeg vrijheid om je creativiteit niet te onderdrukken.

SterretjesEdit

Ster icon

De sterretjes zijn voornamelijk bedoeld om bij te houden wat je allemaal hebt geschreven en waar je aan het deelgenomen. Soms staat een sterretje voor de moeilijkheid van de uitdaging, of betekend het dat je de winnaar bent van een opdracht.

Het is geen competitie wie de meeste sterretjes heeft, want elk verhaal is anders. Iemand die 300 woorden schrijft bij een opdracht en de ander 2000, krijgen hetzelfde sterretje.

De 'score' wordt bijgehouden per uitdaging, maar ook is er een groot scorebord waar alle sterretjes op de wiki worden verzameld.

Aan deelnemers van de schrijfuitdagingen wordt wel gevraagd om hun eigen score bij te houden (met enkele uitzonderingen zoals de Onderschriftwedstrijd). Het beheer controleert de score wel, maar we kunnen niet altijd inschatten bij welk sterretje een stuk tekst past.

Deelname en regelsEdit

Elke opdracht heeft wel wat eisen. Je moet natuurlijk wel voldoen aan de opdracht, maar we zullen je bijvoorbeeld ook een minimum aantal woorden vragen wellicht. Dit is om te zorgen dat iedereen zijn sterretjes eerlijk verdient. Er zit geen tijdsdruk achter een opdracht, mits het natuurlijk een tijdsopdracht is :) Daarnaast gelden de normale regels van de wiki.

Je mag meerdere uitdagingen tegelijkertijd doen. Je mag er ook zo lang over doen als je wilt. We vragen je wel van te voren te melden dat je meedoet.

Eigen paginaEdit

Voor sommige uitdagingen heb je een eigen pagina nodig. Deze mag je aanmaken, maar er geldt wel een standaard opmaak. Aangeraden wordt om de broncode van bijv. Zefreds pagina's te kopieren en te plakken op je eigen pagina. Wellicht komen er nog blanco pagina's of voorbeeld pagina's.

De pagina hoeft geen kladpagina te zijn, maar zorg ervoor dat je minimaal 300 woorden geschreven hebt. De score wordt ook op je eigen pagina bijgehouden.

Actieve uitdagingenEdit

Gebruikers kunnen aan deze uitdagingen al deelnemen. De opmaak en regelgeving op deze pagina's zijn bijna of helemaal klaar.

Uitdaging
Schrijfuitdaging Intervieuw logo

Interview

Deze uitdaging geeft een schrijver (of tekenaar) de mogelijkheid om het achterliggende informatie te vertellen over zijn of haar verhaal.

Je mag ook wat vertellen over je algemene schrijfproces of over je andere creaties.

Onderschriftuitdaging icon

Onderschrift wedstrijd

Bedenk het beste, scherpste, of leukste onderschrift bij een plaatje. Deze komt op de pagina te staan en andere leden kunnen stemmen welke zij het beste vinden. De winnaar mag het volgende plaatje kiezen!

Muziekinspiratie icon

Muziekinspiratie

Luister naar een muzieknummer en laat je inspireren door de tonen en melodie. Wat zal het resultaat zijn?

En daarna logo

En daarna?

Er staat al een beginnetje voor je klaar. Maar wat vind jij wat daarna moet gebeuren? Wellicht wordt het helemaal overhoop gegooid door degene die na jou ook wat schrijft.

Nog onder constructie uitdagingenEdit

Aan deze uitdagingen wordt nog gewerkt. De uitvoering is het nog niet helemaal en er moet nog over wat dingen worden nagedacht. Deelnemen mag, maar het risico is groot dat er tussendoor dingen worden veranderd qua opmaak, deelname en regelgeving. Maar een kijkje nemen mag zeker!

Uitdaging
Schrijfuitdagingen Rad icon

Rad van fortuin

Krijg een aantal willekeurige woorden. Verwerk deze woorden in je verhaal en bereid je voor op de vreemde wendingen die kunnen ontstaan!

Beeldbeschrijving logo

Beeldbeschrijving

Nog niet deelnemen!

Laat je inspireren door een afbeelding van bijvoorbeeld een persoon, wezen, landschap of voorwerp. Bedenk een verhaal of beschrijving en plaats deze samen met de afbeelding op je pagina.

Geplande uitdagingenEdit

Magische bol 2

Write or die

Schrijf wat je maar wilt, maar wel onder tijdsdruk. Ga je de race tegen de klok winnen?

Magische bol 6

Samen schrijven

Schrijf met meerdere personen een verhaal. Bedenk samen het thema, of kies een van de opdrachten.

Magische bol 7

Schrijven

Maak een keuze uit veel verschillende opdrachten.

Magische bol 2

Dit vind ik!

Ga verder waar iemand is geeindigd met zijn verhaal of schrijf zelfs een tweede deel.

Magische bol 3

Grenzeloze wereld

Jijzelf ontmoet je bedachte personages in het echt. Geweldig natuurlijk, maar is iedereen blij met de komst van hun schrijver?

Magische bol 4

Magische school

Bedenk een personage en ga als diegene naar een magische school waar geen dag hetzelfde is.

Magische bol 5

Feedback

Wat vinden andere van jou verhaal? Leuk, mooi, grappig? Wellicht is er nog ruimte voor verbetering. Dit kom je allemaal te weten door de onderbouwde argumenten die andere je geven.

Wordt gedaan door het beheer

Magische bol 6

Nanowrimo

Toe aan wat regelmaat? Schrijf elke dag een bepaald aantal woorden en wellicht heb je na een maand een heel verhaal geschreven!

Magische bol 7

Locatie staat vast

Krijg een locatie toegewezen en daar moet iets plaatsvinden. Maar wat?

Magische bol 1

Opnieuw!

Kies een belangrijke scene uit je verhaal en schrijf het opnieuw. Maar dan met een andere uitkomst... Wellicht dat iemand anders ook een poging wilt doen.

Magische bol 2

Interview

Interview jezelf over een van je verhalen. Vertel hoe je op het idee kwam en wat er allemaal bij kwam kijken.

Magische bol 3

Verhaal ter adoptie

Komt je verhaal nooit af, maar vind je het zonde dat het nog niet af is? Wellicht wil iemand anders het wel voor je voltooien.

Magische bol 4

Hulp gevraagd!

Weet je even niet wat er met je personages moet gebeuren? Wellicht heeft iemand anders een keigoed idee!

Magische bol 4

Personage gezocht!

Ben je opzoek naar een personage voor in je verhaal, maar weet je er even geen. Geen probleem! Wie weet wil iemand anders er wel eentje voor je bedenken!

Magische bol 5

Ander universum

Kies een van je personages en plaats het gekozen slachtoffer in een ander fandom. Hoe zal het hem vergaan als hij plots een tovenaar blijkt te zijn die zijn eerste dag op school moet overleven?

Magische bol 6

Kleurencombi

Laat je inspireren door enkele kleuren die bij elkaar horen. Neem ze tot je en laat deze kleuren je verhaal dordrekken.

Magische bol 7

Maak de afbeelding af

Huh? Enkel wat rare verfstreken? Wellicht wil jij de tekening afmaken.

Magische bol 1

Herschrijf het

Neem een stukje tekst van iemands verhaal en herschrijf deze naar je eigen hand. Let wel, toestemming is nodig van de andere schrijver.

Tatatataal

Geïnspireerd op het gelijknamig programma. Doe eens gek en speel met de Nederlandse taal.