Wikia

Schrijven banner
Vraagteken
Schrijven serie

Deze pagina maakt deel uit van de Schrijven serie en is bedoeld om gebruikers te helpen om hun verhalen op deze wiki te publiceren.

Een beetje schrijver heeft al snel een idee voor een verhaal, maar het vergt nogal wat discipline om een verhaal ook af te maken. Om de wiki niet te overspoelen met allerlei vlagen van inspiratie werken we hier met een ander systeem. Deze scheidt de krabbels van ideeën die er even uitgeschreven moesten worden met de verhalen die echt worden afgemaakt.

Maar of je nu gewoon even een goed idee hebt of genoeg inspiratie voor een boekenserie; het is allemaal welkom.

HandleidingEdit

Als je meer wilt weten over de wiki in de algemene zin en hoe je alles hier een beetje moet gebruiken, kijk dan in de Handleiding Serie. Hier zijn de regels te vinden samen met een uitleg over vanalles en nog wat.

Hoe plaats ik een verhaal?Edit

Het onderscheiden tussen krabbels en de echte verhalen wordt gemaakt in een proces dat we "publicatie" noemen. Daar zitten drie fases in:

  1. Klad. Nieuwe ideeën worden uitgewerkt op een kladpagina.
  2. Publiceren. De tekst op de pagina voldoet aan de eisen en wordt erkend als verhaal (gerelateerde) pagina.
  3. Uitbreiden. De bestaande tekst wordt uitgebreid met nieuwe tekst, mogelijk eerst op een kladpagina.

Op de rest van deze pagina gaan we dieper op het plaatsen van verhalen op deze wiki in. Lees ook de pagina Handleiding: Vakjargon door over de definities die het beheer hanteert.

Stap 1: IdeeEdit

Je hebt wat inspiratie gevonden en je vingers jeuken om er meer van te maken, maar het idee is er nog maar net en moet nog groeien. Je wilt de passie en de inspiratie echter niet laten verpieteren in een Worddocumentje, maar het alvast delen op de wiki. Dat kan.

In dat geval begin je eerst op je eigen kladpagina met schrijven. Net als profesionele schrijvers begin je eerst aan je manuscript voor je het naar de redactie en uitgever stuurt, die er later een boek van maakt. In dit geval ben jij zelf ook de uitgever. Jij weet wanneer je verhaal er klaar voor is om gepubliceerd te worden.

Het beheer wilt alleen dat je verhaal aan de minimale vereisten voldoet. Is dat niet het geval bij publicatie, dan zullen we het verhaal terugplaatsen naar de kladpagina en zullen je een bericht sturen om je te informeren naar wat nog mist.

Maar maak je nog even niet druk om minimale vereisten. Je hebt een idee en wilt dat uitwerken. Ga rustig je gang op je kladpagina('s). Daar gelden verder geen eisen voor.

Stap 2: UitwerkenEdit

Oké, je idee belooft dus wat te worden. Het beeld dat je eerder in je hoofd had, groeit uit tot een waar verhaal met personages, locaties, avontuur, drama, DOEM (ahum). Kortom: je hebt meer dan een idee. Je hebt een verhaal, maar is het al gereed voor publicatie?

Je zit nu in een fase tussen kladderen en publiceren in. Als je het al niet gedaan hebt, dan moet je nu in de lijst met soorten verhalen gaan kijken en uitzoeken welke opbouw nu het beste bij jou en jouw verhaal past. Bedenk daarbij goed bij wat je wel en niet kan. Je krijgt namelijk nu te maken met de minimale vereisten.

Je zal tijdens het kladderen vast al wel gemerkt hebben wat jij fijn vindt werken. Alle tekst op één pagina of heb je voldoende voor aparte hoofdstukken? Hoeveel woorden kan je schrijven? Kan je overweg met de functies van de wiki (het invoegen van afbeeldingen, sjablonen en tabellen)? Ben je bereid nieuwe dingen te leren?

Bedenk ook wat jij belangrijk vindt als schrijver. Richt jij je enkel op hoofdstukken of zie je ook nut in het schrijven van informatie- en personagepagina's? Vind jij opmaak belangrijk? Schrijf je voor jezelf of speelt de lezer ook een rol wanneer je pagina's maakt?

Als je een beetje op een rij hebt wat je kan en wilt en meent dat je dit kan toepassen op je verhaal, kies je het verhaalsoort uit dat het beste bij jouw verhaal-in-de-maak past. Dit kan later natuurlijk altijd veranderen en dat is ook geen probleem, maar dan heb je een uitgangspunt van de basis waarnaar je verhaal moet worden opgebouwd.

In het net kladderenEdit

Je hebt (een deel van) je verhaal in het klad staan en weet aan welke eisen het moet voldoen om te worden gepubliceerd.

Nu kan je je tekst op de vereiste aan gaan passen of toevoegen, zodat je het kan publiceren. Misschien heb je je hoofdstukken al, maar moet er nog een overzichtspagina (eerst in klad) komen of heb je nog geen personagepagina's die bij enkele soorten verhalen verplicht zijn.

Je gaat je tekst en opmaak in ieder geval zodanig op een rijtje zetten dat je het dadelijk in principe alleen nog maar hoeft te knippen en te plakken wanneer je het gaat publiceren.

Stap 3: PublicerenEdit

Je hebt je inhoud, het minimale aantal woorden, flaptekst, afbeeldingen, sjablonen en al wat er niet meer in het rijtje met minimale vereisten hebt staan. Nu mag je het dan ook eindelijk gaan publiceren.

Maak een nieuwe pagina aan met een naamgeving volgens de richtlijnen en plaats je tekst. Gefeliciteerd! Je hebt nu officieel een pagina gepubliceerd.

SeriesEdit

Zorg er voor dat je in het geval van de serie altijd eerst de overzichtspagina plaatst, zodat de beheerders en de lezers een overzicht hebben van welke pagina's allemaal bij dit verhaal horen.

SuperseriesEdit

Superseries worden door het beheer bij de eerste publicatie niet direct erkend. Je verhaal wordt pas een superserie als blijkt dat je ook meerdere boeken hebt geschreven, niet bij de belofte dat je ze gaat schrijven. En superseries zijn echt lastig om te maken. Niet alleen moet je de discipline er voor hebben zoveel woorden te kunnen produceren, maar moet je opmaak samen met andere zaken ook helemaal in orde zijn.

Stap 4: UitbreidenEdit

Nou, je verhaal staat er hoor. Alleen...er komt meer. Meer tekst, meer pagina's. Gewoon meer. Wat dan?

Het uitbreiden van gepubliceerde pagina'sEdit

Er komt een nieuwe paragraaf van tekst bij, je personage blijkt plotseling een schoonmoeder te hebben wat je er nog even bij moet zetten op de (gepubliceerde pagina) of je kattenclan is weer wat gegroeid en je moet de nieuwe poeziepoezen ook nog bijwerken.

In dat geval ben je vrij om te kiezen of je dit direct op je gepubliceerde pagina wilt doen of toch eerst even in klad wilt aanpakken. Zolang de pagina maar aan de minimale vereisten blijft voldoen.

Besef wel dat informatie die op gepubliceerde pagina's verschijnt als "bevestigd" wordt gezien, dus als jij bij een personage op de gepubliceerde pagina een achtergrond plaatst waarvan je nog niet zeker weet of dit wel klopt met de rest van je verhaal, dan is dat slordig.

Het uitbreiden van het gepubliceerde verhaal met nieuwe informatieEdit

Ook al is je verhaal gepubliceerd, dan moeten nieuwe pagina's die aan het verhaal gerelateerd zijn toch eerst in klad worden geschreven of direct juist worden geplaats (dat wil zeggen dat ze op het moment van publicatie al direct aan alle minimale vereisten zullen voldoen).

Stap 5: Oei, ik groei!Edit

Het kan natuurlijk goed wezen dat je verhaal veel groter wordt dan je eerst had gedacht. Een standalone kan uitbreiden tot een uitgebreide standalone of misschien wel een serie. Series kunnen zelfs uitgroeien tot superseries als je maar genoeg doorzettingsvermogen toont.

Meer informatieEdit

Meer informatie over het plaatsen van verhalen en de soorten verhalen die worden erkend, kan hier worden gevonden: Schrijven: (Fan)Fictie wiki